Na een succesvolle VVR-aanvraag, kun je je officieel inschrijven in het bevolkingsregister van Curaçao. Vervolgens kun je ook de sedula aanvragen. Dit is de een identiteitskaart, die je in het kader van de identificatieplicht altijd bij je moet te hebben. In dit artikel vertellen we je welke stappen je moet doorlopen om een sedula aan te vragen op Curaçao.
Stap 1: Vraag je VVR aan en haal de stempel
Om je sedula aan te vragen, moet je eerst een Verklaring van Rechtswege (VVR) hebben. Dit kun je eigenlijk zien als de werk- en verblijfsvergunning van Curaçao. Een toegekende VVR geeft je recht om tot wel 5 jaar op het eiland te wonen en werken. Vraag de VVR aan volgens ons handige stappenplan en laat een stempel zetten in je paspoort bij het administratiekantoor aan de Prinsenstaat 90 in Willemstad (Punda).
Stap 2: Laat je inschrijven op Curaçao
Zodra je de VVR in je paspoort hebt laten stempelen, kun je naar Kranshi voor de inschrijving in de Basisadministratie Persoonsgegevens Curaçao. Kranshi is het stadhuis en is gevestigd aan de Roodeweg 42 in Willemstad (Otrobanda). Voor je inschrijving heb je geen afspraak nodig. Meld je simpelweg bij het loket, neem je nummertje in ontvangst en wacht tot je aan de beurt bent.
Dit moet je meenemen om je in te laten schrijven op Curaçao:
- je paspoort;
- officiële kopie van je geboorteakte;
- officiële kopie van huwelijksakte of scheidingsakte’;
- bewijs van uitschrijving bij de gemeente waar je woonde in Nederland*;
- bewijs toekenning Verklaring van Rechtswege.
* Het bewijs van uitschrijving bij de gemeente waar je woonde in Nederland, kun je het beste direct aanvragen als je je laat uitschrijven bij de gemeente in Nederland. Dit doe je binnen 6 dagen voor vertrek. Uitschrijven is verplicht als je ten minste 8 maanden van een volledig kalenderjaar niet in Nederland verblijft.
Stap 3: Afspraak maken voor het aanvragen van je sedula
Zodra je inschrijving rond is, kun je direct een afspraak maken voor het aanvragen van je sedula. Dit kun je direct na je inschrijving doen in Kranshi, of online via de website van de Curaçaose overheid. Ook kun je bellen naar +5999 433 3123, mailen naar sita@gobiernu.cw of even langs gaan bij het vergunningenloket in Salinja (adres: Eurobuilding Saliña 127, unit 3-8). Houd er rekening mee dat het enkele dagen tot weken kan duren, voordat je een afspraak hebt.
Stap 4: Sedula aanvragen bij Kranshi
Op het afgesproken moment ga je weer naar Kranshi. Meld je bij het loket, ontvang een nummertje, en wacht tot je aan de beurt bent.
Dit moet je meenemen voor de sedula aanvraag:
- je paspoort;
- een uitgeprint bewijs van de goedgekeurde VVR-aanvraag, die je per mail hebt ontvangen;
- 15 gulden contant, een pinpas waarmee je het bedrag kunt overmaken, óf een transactiebewijs*.
Er wordt een foto van je gemaakt voor op het pasje, dus zorg dat je er een beetje representatief uitziet. Je sedula komt zó de printer uitgerold; die kan dus meteen mee naar huis.
* Je mag het bedrag ook overmaken naar Kranshi, via rekeningnummer 31968502 (MCB-bank).
Stap 5: Vier dat je inwoner bent van Curaçao
Masha pabien! Je bent nu officieel inwoner van Curaçao en kunt dat aan iedereen bewijzen. Op naar de eerste beste happy hour om dat te vieren. Of drink er een lekkere groene rum op bij de Nettobar in Otrobanda, schuin tegenover Kranshi. Je sedula is maximaal 5 jaar geldig.
Veelgestelde vragen over de sedula
De sedula is het officiële identiteitsbewijs op Curaçao. Je kunt het ook als reisdocument gebruiken bij reizen tussen de Caribische eilanden van het Koninkrijk der Nederlanden. Dat zijn naast Curaçao, ook Aruba, Bonaire, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten.
Iedereen die staat ingeschreven in de Basisadministratie Persoonsgegevens Curaçao en 12 jaar of ouder is, dient in bezit te zijn van een sedula. Toezichthouders, zoals de politie, kunnen hierom vragen. Het valt dus echt onder de identificatieplicht.
Als Nederlander die niet op Curaçao is geboren, kun je pas een sedula aanvragen als je bent ingeschreven in de Basisadministratie Persoonsgegevens Curaçao en in het bezit bent van een geldige Verklaring van Rechtswege. Ook moet je minimaal 12 jaar oud zijn.
Een sedula is in principe 5 jaar geldig. Alleen als je naam verandert (door een huwelijk, echtscheiding of overlijden van echtgenoot), je sedula is beschadigd óf je hem hebt verloren, kun je eerder een nieuwe sedula aanvragen. Goed om te weten: in geval van diefstal of verlies, moet je 10 gulden extra betalen.
Een sedula kost in principe 15 gulden voor een volwassene (vanaf 18 jaar en ouder), en 1 gulden voor een minderjarige (van 12 tot 17 jaar). Bij verlies of diefstal van de oude sedula, komt daar 10 gulden bij. In dat geval betaalt een minderjarige dus 11 gulden en een volwassene 25 gulden voor een nieuwe sedula.
Wanneer je het eiland definitief verlaat, moet je je laten uitschrijven uit het bevolkingsregister van Curaçao. Daarbij moet je inderdaad je sedula inleveren. Als je naar Nederland verhuist, heb je het bewijs van uitschrijving nodig.
Dit artikel heeft nog geen reacties. Wees de eerste die reageert!